Acties

Drie modemerken zetten duurzaam stapje vooruit dankzij PushFashionForward

Amsterdam/Utrecht, 29 juni 2012 - Onder luid geklap en gejuich rolden consumentenorganisaties GoedeWaar.nl en StoereVrouwen donderdagavond 28 juni 2012 de groene loper uit in winkels van Sissy-Boy, Hema en Protest in Utrecht. Deze modemerken zetten een voorzichtige duurzame stap vooruit dankzij de positieve push van consumenten die mee hebben gedaan aan de campagne PushFashionForward van GoedeWaar.nl.

Regelmatig verschijnt er nieuws over de misstanden in de kledingindustrie: uitbuiting van fabrieksmedewerkers, kinderarbeid, of overmatig gifgebruik en waterverspilling bij katoenproductie. Maar, hoe scoort jouw favoriete kledingmerk eigenlijk op het gebied van transparantie, eerlijke handel en een milieuvriendelijk productieproces? Die vraag stelde GoedeWaar.nl aan consumenten en gaf hen een handige tool om dit te checken: de mobiele Kledingchecker. Samen met deze consumenten heeft GoedeWaar.nl vanaf 14 april diverse kledingmerken gestimuleerd om een stap vooruit te zetten op het gebied van duurzaamheid. Dertien consumententeams gaven hun favoriete kledingmerk een 'positieve push' in de duurzame richting door hen te vragen hoe eerlijk en milieuvriendelijk het productieproces verloopt.

Klant is en blijft koning

Enthousiast belden en/of mailden de deelnemers van de campagne het kledingmerk om meer duurzaamheidsinformatie boven tafel te krijgen. “Eerlijke kleding vind ik niet meer dan logisch, het is absurd dat mensen worden uitgebuit voor onze producten. Ik wil ervoor op de bres staan om dit te veranderen”, aldus een deelnemer. De klant is nog altijd koning en heeft macht. Dat was de focus van de campagne en dit is ook gebleken uit het feit dat volhardendheid van een paar consumententeams ertoe heeft geleid dat drie van de ‘gepushte’ kledingmerken meer inzicht hebben gegeven in hun duurzaamheidsbeleid, wat een hogere ranking in de Kledingchecker voor hen tot gevolg heeft.

Groene taart en biobubbels

Om deze kledingmerken aan te moedigen verdere concrete duurzame ambities uit te voeren, maar ook om andere kledingmerken te laten zien dat de klant duurzaamheid belangrijk vindt, kregen zij een ShopMob. Deelnemers van de campagne ‘bestormden’ een winkel van het kledingmerk en bouwden er met groene taartjes en biobubbels een shopfeestje om de duurzame stap van het merk te waarderen. Het winkelpersoneel ontving de groep enthousiast en vond het positief dat hun winkel vooruit is gegaan op duurzaamheidsgebied. Klanten die kleding aan het passen waren, werden verrast met een gebakje en kregen uitleg van de deelnemers waarom de groene loper werd uitgerold in de winkel.

Verantwoordelijkheid afschuiven

Tijdens de campagne bleken modemerken moeilijk te bereiken met vragen over duurzaamheid, soms is het zelfs helemaal niet gelukt om met hen in contact te komen. Ook schuiven sommige modemerken hun verantwoordelijkheid af met het argument dat de kledingketen te complex is of dat er te weinig druk vanuit de markt komt om te verduurzamen.
Het steunen van een maatschappelijk initiatief is erg populair bij modemerken. Hoewel dit positief lijkt, leidt het echter af van de urgente problematiek in de eigen productieketen van die merken. Het is natuurlijk niet eerlijk als bedrijven in hun kledingfabrieken in Azië geen of te weinig verantwoordelijkheid nemen, maar wel mooie sier maken met relatief marginale sociale steun elders ter wereld.

Open dialoog

Donderdag 5 juli 2012 is de slotavond van de campagne, in het Amsterdam Fashion Institute. Dan worden de PushFashionForward Awards uitgereikt en faciliteert GoedeWaar.nl een open dialoog tussen consument, modemerk en brancheorganisaties.

Samenwerking

GoedeWaar.nl werkte in de campagne samen met StoereVrouwen en Rank a Brand, organisaties die de consument stimuleren om verantwoord en bewust te consumeren. Kijk ook op PushFashionForward.nl voor meer informatie over de campagne en de ranking van de kledingmerken.

Aanvullende gegevens