Opinie

Consument koopt meer duurzaam voedsel

Dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel staat steeds vaker op ons boodschappenlijstje. Een duurzaam visje of eitje is daarbij het meest populair. De Monitor Duurzaam Voedsel 2013 signaleert een stijging van 10,8% het afgelopen jaar ten opzichte van 2012. Dit betekent voor het vierde jaar op rij een stijging van het aandeel duurzame producten. 

Lees meer...

Stijgend aantal consumenten wantrouwt duurzame claims

Ruim tweederde van alle consumenten vindt het belangrijk dat bedrijven duurzaam ondernemen. Het wantrouwen ten opzichte van bedrijven die claimen maatschappelijk verantwoord of duurzaam te zijn, is echter hoger dan ooit. Dit blijkt uit het onderzoeksrapport van Dossier Duurzaam.

Lees meer...

Een mini-moestuinkit voor Sinterklaas?

Hoe kun je de grote ecologische voetafdruk van het Sinterklaasfeest zo veel mogelijk verkleinen? Voor wie zich dat afvraagt, is de eerlijke Sinterklaasplanner een uitkomst. Onder het motto 'Wie zoet is, kiest Fairtrade" geeft de eerlijke Sint een overzicht van duurzame cadeaus, fairtrade chocolade en verkooppunten en tips om oud speelgoed een tweede leven te geven.

Lees meer...

Mag het een tasje minder zijn?

Verpakkingen en plastic tasjes: je kunt er bijna niet omheen. De verkoopster stopt je aankopen in een plastic tasje voor je kunt zeggen dat je zelf een boodschappentas bij je hebt. En in de supermarkt zijn veel - ook biologische - producten verpakt. Meestal is dat om de houdbaarheid te verlengen, maar vaak is het onnodig verpakt. Hoe pak je dat aan?

Lees meer...

Hoezo begrotingsproblemen? Buy nothing new!

 

Donderdag 10 oktober is het Dag van de Duurzaamheid, maar de hele maand oktober daagt de organisatie van ‘Buy Nothing New’ jou uit om mondjesmaat uit te geven en te ontdekken wat je al hebt. Op deze site vind je allemaal ruiltips, links naar interessante websites om te (her)ontdekken wat je al hebt, of de kunst van het lenen en geven af te kijken.

Lees meer...

Slechts 2% vrouwen winkelt duurzaam

 

Uit recent marktonderzoek van GFK blijkt dat maar heel weinig vrouwen bij het kopen van kleding letten op verantwoorde productie. Prijs en pasvorm geven de doorslag bij de aankopen. De vrouwelijke consument legt de verantwoordelijkheid voor het kopen van meer duurzaam geproduceerde artikelen vooral bij de overheid en fabrikanten.

Lees meer...

Aanvullende gegevens