Consument koopt meer duurzaam voedsel

Dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel staat steeds vaker op ons boodschappenlijstje. Een duurzaam visje of eitje is daarbij het meest populair. De Monitor Duurzaam Voedsel 2013 signaleert een stijging van 10,8% het afgelopen jaar ten opzichte van 2012. Dit betekent voor het vierde jaar op rij een stijging van het aandeel duurzame producten. 

Deze gegevens blijken uit de 4e editie van de Monitor Duurzaam Voedsel 2013, die staatssecretaris Dijksma van Economische Zaken woensdag 4 juni naar de Kamer stuurt. Het totaalbedrag dat aan duurzaam voedsel wordt uitgegeven (ca. € 2,5 miljard) is in de afgelopen vier jaar meer dan verdubbeld ten opzichte van 2009. Het marktaandeel duurzaam liep in 2013 verder op tot 6,1% ten opzichte van 5,5% in 2012.

Tegenovergesteld beeld
In het afgelopen jaar gaven consumenten volgens de Monitor € 257 miljoen meer uit aan duurzaam geproduceerd voedsel ten opzichte van 2012: een stijging van 10,8% naar in totaal circa € 2,5 miljard omzet. De uitgave aan voedsel zonder duurzaamheidskeurmerk laat met een daling van 1,1% een tegenovergesteld beeld zien. 

Stevige vraag
Staatssecretaris Dijksma: "De cijfers bevestigen dat de vraag van mensen naar dier- en milieuvriendelijke producten stevig doorzet. We zijn er nog niet, maar het informeren van consumenten over duurzaam produceren werpt vruchten af. Mensen kiezen steeds bewuster wat zij op hun boodschappenlijstje zetten. Door deze positieve ontwikkeling is duurzaam voedsel met afstand de belangrijkste groeimarkt voor onze voedingssector."

De Monitor Duurzaam Voedsel wordt jaarlijks samengesteld door LEI Wageningen UR in opdracht van het ministerie van Economische Zaken op basis van kassascans van een aantal supermarkten en andere beschikbare marktgegevens. Het volledige bericht over de Monitor is hier te lezen. 

(Bron: Rijksoverheid) 

 

 

 

Aanvullende gegevens