Persberichten

Persbericht: Nieuwe Kledingchecker, nu ook mobiel

Amsterdam, 1 december 2011 - Een bewuste keuze maken; steeds meer consumenten staan stil bij de aanschaf van producten, met name fashion. Lang niet altijd is duidelijk hoe 'groen' of duurzaam de keuze werkelijk is. Consumentenorganisatie GoedeWaar.nl biedt de helpende hand en publiceert vandaag de gloednieuwe Kledingchecker, met informatie over de duurzaamheid van 325 kledingmerken. Om het winkelen helemaal te vergemakkelijken is de gloednieuwe Kledingchecker ook mobiel te raadplegen via check.goedewaar.nl of www.goedewaar.nl.

Consumentenorganisatie GoedeWaar.nl onderzoekt jaarlijks de duurzaamheid van verschillende kledingmerken zeer uitgebreid. De Kledingchecker is het resultaat van dit onderzoek en geeft met een vergelijking van de kledingmerken inzicht in de mate van duurzaamheid van elk specifiek merk. Naast de totale ranking op duurzaamheid is er een indeling naar sociale, economische en ecologische aspecten gemaakt. “Er is steeds meer vraag naar informatie over de duurzaamheid van producten, vooral tijdens het winkelen”, zegt Eelco Fortuijn, directeur van GoedeWaar.nl. "Graag stimuleren wij een bewuste keuze. Daarom is de Kledingchecker vanaf nu te raadplegen via een mobiele website.".

De mobiele website (check.goedewaar.nl) biedt de mogelijkheid de merken te rangschikken op basis van je persoonlijke voorkeur. Via de knop 'Mijn voorkeuren' kun je aangeven welke vorm van duurzaamheid belangrijk(er) voor je is. Door meer of minder gewicht te geven aan sociale, economische of ecologische duurzaamheid past de ranking zich hierop aan. 

Uit het uitgebreide onderzoek van GoedeWaar.nl vallen enkele opvallende conclusies te trekken. Zo is er een tendens waar te nemen van toenemende transparantie. Steeds meer merken durven uitgebreider inzicht te geven in hun productieprocessen en duurzaamheidsinitiatieven. Ten tweede scoren enkele outdoormerken (zoals bijvoorbeeld Jack Wolfskin en Mammut) opvallend hoog. Ten slotte tonen steeds meer bedrijven commitment om in de nabije toekomst verder te verduurzamen. Deze bedrijven beloven toe te werken naar het gebruik van duurzamere materialen. Ook sluiten zij zich aan bij duurzaamheidsinitiatieven en keurmerken die de arbeidsomstandigheden verbeteren.

Over sommige kledingmerken is echter nog geen informatie beschikbaar. De betreffende merken verschaften geen informatie aan GoedeWaar.nl, ook niet na herhaald aandringen. In die gevallen waarbij ook via experts of op internet geen nadere informatie (zoals aansluiting bij duurzaamheidsinitiatieven) te achterhalen was, staat in de kledingchecker een rode gevarendriehoek weergegeven. Enkele van deze bedrijven springen echter in het oog doordat ze jarenlang niet reageren op vragen over duurzaamheid. Het betreft onder andere Steps, America Today, Coolcat en The Sting. GoedeWaar.nl overweegt zich de komende maanden specifiek op deze merken te richten, samen met jongerengroepen die zich verbonden voelen met deze merken.

Aanvullende gegevens