Onderzoeksaanpak

Hoe pakt GoedeWaar.nl het onderzoek dit jaar aan?

GoedeWaar.nl heeft het onderzoekssysteem uitgebreid. Dit betekent dat daarin nog meer facetten van verduurzaming in zowel breedte als diepte mee gaan tellen. Hierdoor kunnen wij gemakkelijker meer productsoorten checken en meer bedrijven onderzoeken. 

Met het eerste onderdeel van het nieuwe onderzoekssysteem kunnen we een uitgebreide verzameling van landen-footprints opstellen:

  • per land
  • per product / materiaal (katoen, polyester, etc.)
  • per ketenstap (boerderij, fabriek, etc.)
  • per issue (waterverbruik, kinderarbeid, etc.)

Op basis daarvan stellen we per consumentenproduct-soort (bijvoorbeeld een katoenen trui of een pak koffie) een keten-footprint op. Dit doen we door bovenstaande landen-footprints op te tellen in de hele productieketen.

Vervolgens benaderen we bedrijven en vragen hen

  1. naar de herkomst van hun producten, zodat we daar de juiste keten-footprint op kunnen plakken, en
  2. of ze kunnen aantonen op welke gebieden zij duurzamer produceren dan de keten-start-score (keten-footprint). Bijvoorbeeld omdat ze een keurmerk hebben.

Uiteraard worden deze claims grondig gecheckt door GoedeWaar.nl, waarna we per merkproduct de merkproduct-footprint berekenen. Dat levert de groene balkjes op die u ziet als u in de online checker op een merk klikt. Die groene balkjes vormen de ‘absolute score’. Op basis van onderling vergelijking van deze absolute scores krijgen merkproducten ook een relatieve score, in de vorm van 0 - 5 sterren.

Aanvullende gegevens