Gezonde zee

Hennep

Hennep is een milieuvriendelijk product. Hennepkleding is sterk en gaat lang mee. Hennep (Cannabis Sativa) is de oudste gecultiveerde en veredelde vezelplant. De plant was vroeger van groot economisch belang vanwege haar sterkte, duurzaamheid en grote weerstand tegen zout, onkruid, insecten, vorst en zonlicht. De opmars van synthetische stoffen na 1945 zorgde bijna voor de ondergang van hennep. Gelukkig heeft hennep wereldwijd zijn comeback gekregen, voornamelijk vanwege de voordelen ten opzichte van katoen. Kleding van hennep is sterk, goed vochtregulerend, zachter dan katoen en minder kreukgevoelig dan linnen.

Lees meer...

Verantwoord vissen

Af en toe een visje op je bord is erg lekker en gezond. Jammer genoeg wordt er nog vaak op een onverantwoorde manier vis gevangen. Overbevissing, bijvangst, gebruik van sleepnetten en ijzeren kettingen tasten het mariene ecosysteem ernstig aan. Ook speelt de opwarming van het zeewater een belangrijke rol in de achteruitgang van het zeeleven. 

Lees meer...

Focus op Groen 2016: filmtips

in het kader van de Themaweek "Focus op Groen"

 

Rot op met je milieu

11 oktober tot 14 oktober, 20.25, NPO 2, EO

Zes mensen met een uitgesproken mening over het milieu gaan onder leiding van presentator Dennis van der Geest op een confronterende reis. Ze zien welke impact hun eigen gedrag heeft op het milieu. De deelnemers reinigen vervuilde riolen, zien vogels vol plastic, bereiden eten uit de vuilnisbak en wonen intussen in een huis dat langzaam volloopt met afval; een confrontatie met hoeveel rotzooi ze dagelijks produceren…

Zie verder en bij EO

 

Sea blind

12 oktober, 23.05 uur, NPO 2, VPRO

Een van de meest vervuilende bedrijfstakken ter wereld is de scheepvaart. Negentig procent van de producten die wij kopen zijn vervoerd over zee. Tegelijkertijd is de zeevaart een van de meest vervuilende bedrijfstakken.

De film is een hartstochtelijk pleidooi voor een betere bescherming van het arctische gebied en voor de transitie van de wereldhandelsvloot naar minder vervuilende brandstoffen  - Trouw"

Wil je meer weten kijk dan hier of bij VPRO.

 

De man die de wereld wilde veranderen

13 oktober, 23.00-23.56, NPO 2, Human

Peter Westerveld bedacht het op grote schaal inzetten van door bulldozers gegraven geulen op hoogtelijnen (contour-trenches) in hydrologische corridors. Volgens hem is het dé oplossing voor de verwoestijning van de aarde.
"De impact van dit project is minstens zo belangrijk als de Deltawerken voor Nederland waren. Alleen gaat het over een veel groter gebied.” Aldus Fons Jaspers, watermanagement-specialist van de universiteit van Wageningen.

Met sociaal ondernemer Dennis Karpes richt Westerveld in 2008 de Naga Foundation op, de organisatie die zijn klimaatoplossingen aan de man probeert te brengen. De Naga Foundation gaat nu verder onder de naam JustDiggit. Westervelds gedachtegoed dient als inspiratie voor nieuwe ambitieuze vergroeningsprojecten rond de Kilimanjaro, in Tanzania en in Marokko.

Zie verder bij Human en ook hier.

 

 

Duurzame vis populair bij consument

Economisch recessie of niet, Britse en Nederlandse consumenten kopen het liefst duurzame vis, schaal- en schelpdierproducten. In de eerste helft van 2010 besteedden zij 50 % meer aan duurzaam gelabelde wildgevangen vis, dan in dezelfde periode in 2009. Dat blijkt uit onderzoek naar voeding en duurzaamheid, uitgevoerd door het Platform Verduurzaming Voedsel en LEI (Agrarisch Economisch Instituut) in Nederland.

Dit onderzoek laat een 50 % groei zien in consumentenbestedingen aan duurzame vis, schaal- en schelpdieren in Nederland en zelfs een 154 % groei in het Verenigd Koninkrijk. Binnen die bestedingen komt meer dan tweederde uit producten die het Marine Stewardship Council-keurmerk dragen voor gecertificeerde duurzaam gevangen vis, schaal- en schelpdieren.

Snelstgroeiende sector
In het eerste half jaar van 2010 zijn de totale uitgaven aan voeding in Nederland met slechts 1,4% toegenomen terwijl de consumentenbestedingen aan duurzame en duurzaam gelabelde voeding met 25,5% toenamen. De sprong in omzetgroei vanuit duurzame vis, schaal- en schelpdieren van €39 naar €59 miljoen maakt het tot de snelstgroeiende sector in Nederland. Het Nederlandse onderzoek werd uitgevoerd in de periode van januari tot en met juni 2010. De resultaten zijn afgezet tegen die van het eerste semester van 2009.

Ethische overwegingen
“Wij zien hetzelfde niveau van groei in andere Europese markten", aldus Nicolas Guichoux, Regionaal Directeur Europa bij de Marine Stewardship Council. "De keuze voor MSC gelabelde producten weerspiegelt het verlangen van boodschappers om visserijen te belonen die zich inzetten voor een duurzame vangst. Ook in het moeilijkste jaar in economische zin houden consumenten vast aan hun normen en waarden en gaan ethische overwegingen niet uit de weg.”

Platform Verduurzaming Voedsel
De Zuidelijke Land- en Tuinbouw Organisatie (ZLTO), de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI), het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties (Veneca) en de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) ondertekenden met het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en (EL&I) op 28 oktober 2009 een samenwerkingsovereenkomst voor de oprichting van het Platform Verduurzaming Voedsel. In dit Platform spannen zij zich gezamenlijk in voor de versnelling van de verduurzaming van de voedselketen.

LEI
Het LEI is het Agrarisch Economisch Instituut. Het maakt deel uit van Wageningen UR (University & Research center). Daarbinnen vormt het samen met het Departement Maatschappijwetenschappen van Wageningen University en het Wageningen UR Centre for Development Innovation, de Social Sciences Group.

Bron: www.msc.org

Aanvullende gegevens