“Check je kleding nu online, GoedeWaar daar moet je zijn!”

GoedeWaar.nl ging vrijdag 24 februari samen met StoereVrouwen de straat op. Gewapend met de mobiele kledingchecker en een kledingrek vol weetjes over de kledingindustrie vroegen zij winkelend publiek op de Kalverstraat hoe duurzaam hun favoriete merk scoort in de mobiele Kledingchecker. Resultaat: veel goede gesprekken en gecheckte merken!

SVcheckDertien StoereVrouwen marcheerden in legeroutfit en met roze baretten op door de Kalverstraat en vroegen aandacht voor de slechte arbeidsomstandigheden, milieuvervuiling en waterverspilling in de kledingindustrie. Aan jonge winkelaars werd gevraagd om de duurzaamheid van hun nieuwe aankopen te checken op de mobiele Kledingchecker. Veel jongeren hebben een smartphone (telefoon met mobiel internet), waarop zij de Kledingchecker kunnen bekijken, waardoor dit een uitstekende manier is om hen ervan bewust te maken wat er in de kledingsector speelt. In het gesprek werden de mobieltjes tevoorschijn gehaald en werd direct bekeken hoe goed of slecht hun favoriete kledingmerk scoort op de sociale, ecologische en economische duurzaamheid.

StoereVraag
Om de aandacht van het winkelend publiek te trekken, had StoereVrouwen een yell gemaakt, die door de 'soldaten' werd herhaald. "StoereVrouwen shoppen graag, maar zij stellen wel de vraag: is het goed voor dier en mens, dat is onze grootste wens!". StoereVrouwen heeft als leus: Wereldverbeterend winkelen. "Dat veel werk in de kledingindustrie wordt verzet door voornamelijk vrouwelijke arbeidskrachten, die gewoonlijk 10 tot 12 uur per dag hetzelfde werk doen, op de slecht betaalde plekken, met slopende RSI-blessures tot gevolg vinden wij absoluut niet stoer!", aldus de StoereVrouwen. Ze houden van shoppen, maar doen dat wel op een bewuste manier. Daarbij komt de mobiele Kledingchecker van GoedeWaar.nl goed van pas, wat ook de reden van deze gezamenlijke bewustwordingsactie was.

Niet duurder
Opvallend was de positieve, open houding van de mensen die werden aangesproken. Sommigen wisten al wel wat over duurzaamheid en wat er speelt in de kledingindustrie. Andere jongeren hadden nog nooit gehoord van de slechte arbeidsomstandigheden en het grootverbruik aan chemicaliën tijdens het productieproces van kleding. Maar vrijwel iedereen vond dat niet acceptabel en zou graag willen zien dat de kledingindustrie duurzamer werd. Met als voorwaarde dat de kleding niet duurder wordt, want anders zouden ze het toch niet zo gauw kopen.

StoereVrouwenyellGratis, mak'lijk, transparant
De mobiele Kledingchecker-tool, die consumenten helpt om te erachter te komen welke kledingmerken duurzaam zijn of niet, maar ook waarop je kunt laten weten aan een merk dat je graag wilt dat zij verduurzamen, werd daarom goed ontvangen. "Check je kleding nu online - GoedeWaar daar moet je zijn - alles handig bij de hand - Gratis, mak'lijk, transparant!" zo luidde de StoereVrouwen-yell.

Mob a Shop
Deze actie in samenwerking met StoereVrouwen was een voorloper op de actie die GoedeWaar.nl dit voorjaar gaat voeren: Mob a Shop. Voor die actie worden jongeren uitgedaagd om hun consumentenstem te laten horen, met als doel de kledingbranche te verduurzamen. Jongeren geven relatief veel geld uit aan kleding, waardoor zij een hele belangrijke doelgroep vormen voor kledingmerken. Mocht je hier meer over willen weten, of mee willen doen, mail dan naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en we sturen je informatie toe.

(Foto's: StoereVrouwen Headquarters)

Aanvullende gegevens